2018. feb 22.

Mosható pelusozás költséghatékonyan

írta: Dortsa
Mosható pelusozás költséghatékonyan

Egyre többen választják a papírpelusok régi-új alternatíváját, a mosható pelusokat. Na nem arra kell gondolni, amibe a mi popóinkat csomagolták szüleink még a papírpelusok megjelenése előtt, hanem igazi modern, vidám anyukáknak való csupaszín PUL-csodákra. Ez persze általában egyszerre egy nagyobb kiadást jelent, de utána már csak mosni kell. (Csak... hmmm...) És hogy az a nagy kiadás se legyen olyan nagy, csökkenthetünk a költségeken, ha magunk készítjük egyes részeit. Van, aki a PUL anyagot (vízhatlan, de jól levegőzik) is külön megveszi, és megvarrja a külső réteget, én csak a belső, a nedvességfelszívó rétegek varrását vállaltam, azt is a lehető legegyszerűbb és legköltséghatékonyabb módon. Hogy hogyan? Íme! :)

2017-01-22_uj_pelusok_06.JPG

Kanyarodjunk kicsit vissza az elejére. Sokan sokféle okból választják a mosható pelusokat, vagyis a "mosizást". :) Van, aki a környezetet szeretné kímélni (komolyan, rémes látvány a hetente elhasználódott összes pelus egyszerre... brrr....), van, aki költséghatékonyságból (tízezreket lehet spórolni!), és van olyan baba, akinek a popsija egyszerűen nem bírja a papírpelust. Persze bőven vannak érvek a mosizás ellen is, mondjuk hogy több a munka vele, tárolni kell valahol a mosásig a használt pelusokat, a mosás is vizet fogyaszt (bár jelzem, hogy a papírpelus gyártása sokkal de sokkal többet, a papírgyártás a legvízigényesebb iparág!), az anyatejes kaki mosásáról ne is beszéljünk, stb. De tegyük fel, hogy döntöttünk, mosható pelust fogunk használni!

Még ekkor is mennyi döntést kell meghoznunk...! Ebben a cikkben nem szeretném részletezni a pelenka-fajtákat, ezt megtették már sokan, hozzáértőbbek előttem (például az Ökolurkó csapata írt egy szédítő összefoglalót a témában). Sokféle szempont létezik:

  • Egyszerűség
  • Magyar legyen, helyi vállalkozás
  • Bio alapanyagok
  • Olcsóság
  • Szépség
  • Stb...

Én végül az olcsóságnál lyukadtam ki - de a választásom igazából hosszú kísérletezések eredménye. Be kell vallanom, hogy a Fiam születése előtt egy héttel egy háromgyerekes anyuka hozzám vágott egy bőröndnyi használt mosipelust, mert Náluk már a legkisebb is szobatiszta lett - szóval nagy előnnyel indultam. :) Ez volt a kiindulási alap, és innen "fejlődtem" tovább, kerestem a jó minőségű (tartós), de olcsó megoldásokat. Ezt a szempontot szeretném itt részletezni, remélem, másoknak is hasznára lesz.

Szóval ha valaki nem tud egyszerre 100 ezer forintot kiadni egy csilli-villi csomagra (ami érthető), az se adja fel, több lehetőséget is látok ennek a sokknak a csökkentésére.

  • Nagyon sokféle pelus van, a darabonkénti árak, nagyon széles skálán mozognak, és hogy melyikből hány darab kell, az is nagyon változó. Hogy le kell-e cserélni az egész szettet, ahogy nő a baba, szintén nem mindegy!
  • Ha az elejétől tudod, hogy moshatózni szeretnél, el lehet kezdeni gyűjteni rá még terhesség alatt, mintha megvennéd a havi papírpelus adagot, csak nem azt veszed meg, hanem minden hónapban beruházol egy pár új textil darabra (vagy félreteszed rá a pénzt). 
  • Ha csak később jut eszedbe, akkor is opció a fokozatos átállás, minden hónapban több és több textilpelus, és egyre kevesebb eldobandó.
  • Használtan mindig olcsóbb, ha nem idegenkedsz tőle, keress az ismert használt cikk adás-vételi portálokon, vagy a megfelelő facebook-csoportokban! Szépen ki lehet őket mosni, nem látszik rajtuk a használat.

dsc07409_atmeretezve.JPG

Ami nekem bevált, az az "egyméretes" patentolós külső (zsebesnek árulják, és külsőnek használom), ezt a nagy nemzetközi kereskedelmi oldalról vettem, kb 1100-2000 között mozog a darabár, kb 20 darabbal is el lehet vele lenni, de 30-cal már tuti kényelmes, elég lehet akár 3 naponta mosni. Ezeket össze lehet patentolni egészen újszülött méretűre is, de jó még 15 kilós gyerekre is.

dsc07410_atmeretezve.JPG

És ami szuper, hogy csodás színekben, mintákban kapható, és mindig vannak újak. A Fiam idejében még nem volt, a Lányomnak meg nem vettem, de nagyon tetszik most a csavarhúzós, tűzoltós, markolós... :) Ráadásul nekem kitartottak sokáig, akkor vettem az elsőket, amikor a Fiam 1 éves volt, és most, 4 évvel később még mindig használom őket, immár a Lányommal. Csak egy pár darab volt, ami tönkrement, de úgyis vettem újakat, hogy legyen lányos színben is. :)

dsc07411_atmeretezve.JPG

Ezeket pedig innen-onnan használtan szerzett, vagy sk varrt belsőkkel bélelek ki. És el is jutottunk a nedvszívó belső varrásához. Huhh... végre! :)

Ha már a cél az, hogy olcsó legyen, adódik azt az alapanyagot használni, ami otthon van. Hát nálunk aztán van mindenféle! :-D Hogy "sorozatgyártásban" készülhessenek a belsők, egy régi 140x200 cm-es ágyneműhuzatot használtam. Kiterítettem, hosszában 3, széltében 4 részre vágtam, így 12 db, kb 35x66 cm-es kétrétegű darabot kaptam. Egyenként kiterítettem, képzeletben félbehajtottam, és a felének a felébe tettem plusz anyagot, ez a rész kerül majd a pelusban előre, ahol nagyobb szükség van a nedvszívásra. Itt régi, már nem használt, túl vékony pelusokat tettem bele, kettőt mindegyikbe. De ugyanerre a célra megfelel régi törölköző is. Majd félbehajtottam, összegombostűztem. Közben pedig angol nyelvleckéket hallgattam, ez a rész opcionális... :-D

dsc07397_atmeretezve.JPG

Körbevarrtam egyenes öltéssel, és hosszában (ahogy majd meg lesz hajtogatva, lásd lentebb) is végigmentem rajta párszor, hogy a bélés rögzüljön máshol is, ne csak a szélén. Ezt pedig felhasználtam arra, hogy gyakoroljam a nyílegyenes varrást. Úgyhogy ahol épp volt színváltás vagy minta az anyagon, igyekeztem azt követni. Azt hiszem, egész jól sikerült..... Látod, hogy szinte nem is látod a varrást? :-D

pelusok1_1.jpg

Kivettem a gombostűkat, és körbevágtam körkéssel a túl sok lelógó fecnit. Ollóval is lehet, de így a leggyorsabb. (Nekem is csak pár hónapja van körkésem, nagy élmény, érdemes rá beruházni egy vágólappal együtt.) A sarkokat érdemes lekerekíteni, mert a sok varrástól kicsit kikeményedik majd a széle, és a hegyes sarok bökheti a baba bőrét.

dsc07403_atmeretezve.JPG

Ez után már nincs is más hátra, mint körbe elszegni. Sajnos a hiperszuper lockomat még ne tudom használni, így maradt a cikkcakk-öltés, először kicsivel beljebb, a szélétől pár milliméterre, majd egészen a szélén is végigmentem rajta egy második körben. Ilyen lett az a 8 darab, amit aznap reggel készítettem:

dsc07406_atmeretezve.JPG

 És így hajtogatom őket háromba:

dsc07407_atmeretezve_1.JPG

Ami azt illeti, törölközővel bélelve még jobb is, olyanokat korábban már többet is készítettem, és tartósak, jó nedvszívók, a Fiammal az utolsó hónapokat csak azzal bírtuk ki (amikor már olyan sokat pisilt egyszerre). Mindig a szükségesnek megfelelő vastagságút varrhatsz, újszülöttnek kevés anyagból, aztán ahogy látod, hogy kezd kevés lenni, mindig újakat.

Remélem, sikerült kedvet csinálnom a mosható pelus használatához és a varráshoz! :)

Szólj hozzá

spórolás újrahasznosítás költséghatékonyság pelenka varrás recycling környezettudatosság mosható pelenka DIY